Isnin, 6 Jun 2011

Keluargaku

Gambar terakhir bersama Arwah Ayah(Raya haji Tahun 2002)
Gambar di atas merupakan gambar terakhir keluarga yang sempat dirakamkan bersama2 arwah ayah yang telah pergi meninggalkan kami akibat mengidap penyakit barah otak.Masih terigat2 lagi peristiwa tu,Raya Puasa pada tahun 2001,ketika itu aku dan suami aku baru sampai ke rumah mertuaku untuk bercuti bagi menyambut Hari raya.Tiba2 aku mendapat panggilan dari keluarga aku yang mana mereka semua berkumpul di Kuala Lumpur.Panggilan tersebut berlainan kerana meminta aku datang ke Kuala lumpur segera.Ada berita yang tak boleh disampaikan melalui telepon....tapi naluri aku pada masa tu mengatakan ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan ayah,setelah di paksa mereka memberitahu bahawa arwah ayah dimasukkan ke hospital bagi menjalani pembedahan catarat tetapi lain pulak yang ditemui setelah pihak hospital membuat x-ray.arwah ayah di minta mebuat MRI...setelah keputusan didapati ayah diberitahu mengidap barah otak dan mempunyai peluang selama 3bulan sahaja.

Pada mulanya kami adik beradik tak dapat terima ,tapi sudah suratan takdir.Arwah ayah dibawa balik ke kampung.Kami adik beradik berganti2 menolong mak menjaga arwah ayah.Aku berterima kasih sangat kepada suami aku kerana sanggup membenarkan aku menjaga arwah ayah.Seperti ramalan Doktor setelah 3bulan arwah ayah pergi meninggalkan kami.Semua adik beradik berkumpul tetapi suami aku sahaja yang tiada kerana bertugas di Bangkok.Suami aku sampai ke kampung pada pukul 3 pagi keesokkannya....itu le risiko kami terpaksa terima sekiranya bertugas di Luar Negara .

Gambar kami 5beradik bersama mak
Walaupun arwah ayah telah pergi meninggalkan kami tapi segala tunjuk ajarnya masih kami turuti,kalau dulu setiap kali Hari Raya arwah ayah pasti memberi duit raya kepada kami adik beradik walaupun kami telah mempunyai anak.Tradisi tu tetap kami ikuti sampai sekarang yang bezanya cuma sekarang abang yang menggantikkan ayah memberi duit raya kepada kami adik beradik.Mak pun tetap memberi kami duit raya.... Al fatihah semoga arwah ayah ditempatkan di golongan orang2 yang beriman...amin.Dan semoga keluarga kami tetap bersatu dalam keadaan apa jua...

1 ulasan: