Khamis, 3 November 2011

Kuih Lapis

Kuih nie aku belajar dari kak Sabariah Ahmad semasa di Bangkok. Bila di ingat2 kelakar pun ada masa tu sebab tak boleh nak kira bape kilo tepung masuk dalam tong sampah, pastu bila warna tak sama pulak kira kuih aku tu belum pass so turun naik tiap2 minggu le aku ke rumah kak Sabar untuk belajar. Tapi alhamdulillah sekarang aku kira dah pass le buat kuih nie...

Sempena AGM hari Selasa lepas so aku sekali lagi buat kuih nie,Kira2 dah setahun jugak aku tak membuatnya.....hehehe alhamdulillah masih menjadi....dan nie le hasilnya...


Kuih masih panas dan tak dapat dipotong so bawa ke AGM sekali2 mangkuk.




Resepi Kuih Lapis
(resepi asal dari Kak Sabariah Ahmad)

Bahan2:
2 cawan tepung beras
1 cawan tepung ubi
5 cawan santan
1 cawan gula (ikut manis masing2)
sedikit garam

Cara2;
Campurkan semua bahan diatas sehingga sebati
kemudian bahgi kepada 2 warna...merah dan putih
sapukan minyak pada acuan
panaskan di atas periuk
masukkan adunan berselang seli..sehingga habis..
kukus sehingga masak.

Resepi nie jugak aku pernah gunakan semasa mendemo kuih Malaysia di Beirut (HORECA) dan mendapat sambutan dari Chef2 hotel disana...


HORECA 2009 - Pertama kali membuat  Demo di depan orang ramai
Mencuba kuih2 tradisonal Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan